SWOT analýza = analýza, která shrnuje a hodnotí silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby regionu jednotlivých oblastí

 

Silné stránky Slabé stránky
Poloha – relativně výhodná poloha s krásnou přírodou Dopravní dostupnost - nízká úroveň dopravní infrastruktury
Přírodní zdroje – příroda ve spojení s příjemným prostředím území vytváří předpoklady pro jezdeckou turistiku a agroturistiku. Ekonomická situace
Množství historických a kulturních atraktivit – lidová architektura, zámky, sakrální stavby, technické památky Lidské zdroje – nedostatek lidí se zkušenostmi
Lidové zvyklosti Nízká zkušenost se zahraničními návštěvníky a jazyková vybavenost aktérů cestovního ruchu (jazykové bariéry)
Technické památky Úroveň služeb a infrastruktury regionu
Značené cyklostezky, podmínky pro turistiku Roztříštěnost informací o regionu – pro turisty i podnikatele – kulturní akce, atraktivity apod.
Vynikající podmínky pro cyklistiku – pro začátečníky i náročné Nedostatečná úroveň spolupráce
Možnosti celoroční vyžití Špatný stav některých kulturních památek
Dvoje Lázně – Velké Losiny, Bludov Nízká informovanost a propagace mikroregionu v ČR a v zahraničí
Migrace pracovní síly a mladých za prací do větších měst
Nízká úroveň spolupráce – nejen v oblasti cestovního ruchu
Omezená dostupnost pro osoby se zdravotním postižením
Nízká informovanost o zavedených věcech a aktivitách – slevové karty, nové atrakce, apod.
Neochota investovat do nových technologií
Absence jednotného odbavovacího systému v lyžařských areálech

 

Příležitosti Hrozby
Využití místních historických příběhů a hrdinů k marketingovým účelům – např. Čarodějnické procesy Kontinuální odliv kvalifikovaných a vysoce vzdělaných lidí z mikroregionu
Využívání podpůrných programů a grantů Dojíždění obyvatel za prací do jiných regionů
Pořádání tematických workshopů Stárnutí obyvatelstva na venkově spojené s odlivem mladých pracujících lidí
Prohloubení spolupráce uvnitř regionu i napříč sousedními regiony, realizace společných projektů na národní i nadnárodní úrovni (především Polsko) – využití potenciálu regionu ke zvýšení podílu příjezdového cestovního ruchu Nepříznivé sněhové podmínky v zimních měsících
Neustálé zdokonalování služeb pro návštěvníky regionu Devastace a nedostatečná péče o kulturní památky a jejich zastarávání – finančně i technicky náročnější rekonstrukce památek
Rozvoj lázeňské turistiky Neorganizovanost cestovního ruchu – poškozování přírodních zdrojů, které jsou pro region významné
Rozvoj cestovního ruchu v regionu způsobený přílivem turistů ze zahraničí (zejména Rakousko a Polsko) Pokles životní úrovně obyvatelstva, nezájem z jejich strany o dění v regionu
Větší podpora podnikatelských subjektů v oblasti cestovního ruchu Růst daňového zatížení obyvatelstva a podnikatelů
Vyšší propagace mikroregionu a efektivnější využívání marketingových aktivit v cestovním ruchu, zvýšení image regionu Zhoršení legislativního prostředí pro podnikatele v odvětví cestovního ruchu
Efektivnější využití přírodních zdrojů v regionu Vyšší atraktivita sousedních regionů, pokles úrovně kvality nabídky ve srovnání s těmito regiony
Zvelebování území obcí – rekonstrukce kulturních památek, dokonalejší péče o přírodu a dopravní infrastrukturu Neschopnost vytvořit atraktivní nabídku pro návštěvníky regionu – nedostatečné přizpůsobení aktuálním trendům, neschopnost se odlišit od jiných regionů
Zdokonalení infrastruktury – lepší zpřístupnění komunikací do Polska, jejich postupné rozšiřování a rekonstrukce Neschopnost spolupráce místních organizací a podnikatelských subjektů, včetně spolupráce regionu se sousedními regiony
Vyšší zájem o domácí cestovní ruch a rozvoj příměstského cestovního ruchu Ustupující zájem o lázeňství
Pokračující stavba cyklotras a in-line tras Trend zkracující se dovolené
Trend odlivu obyvatel velkých měst do okolních venkovských oblastí
Hlubší spolupráce veřejné správy s podnikatelskými subjekty a obyvatelstvem regionu
Rostoucí zájem o zdravý životní styl, relaxaci a wellness aktivity
Trend zvyšujícího se zájmu o regionální gastronomii, tradiční výrobky a produkty z přírodních materiálů
Podpora biofarem a ekofarem ve vztahu k cestovnímu ruchu – motivace producentů, aby přijímali turisty
Vzdělávání v přírodě, rozvoj naučných stezek, atrakcí spojených s poznáním přírody a regionu, geoparků
Rozvoj stávajících zavedených produktů
Jednotná informační centrála s informacemi o regionu pro potřeby návštěvníků i obyvatele regionu
Vytvoření sítě e-kol – páteřní trasa se souvisejícími službami
Podpora místních tradic a zvyků
Nadregionální kulturní a sportovní akce
Vybudování „lázeňské oblasti“ zahrnující nejen lázeňské obce, ale i jejich širší okolí
Podpora náboženského a poutního cestovního ruchu
Rozvoj agroturistiky, hipoturistiky, venkovského cestovního ruchu a ekoturistu
Modernizace a sjednocení úrovně ubytovacích kapacit ve stejné kategorii napříč regionem
Rozvoj infrastruktury a služeb pro handicapované
Podpora rozvoje a modernizace středisek zimních sportů včetně podpory rozvoje doprovodné infrastruktury
Zvýšení atraktivity IC pro turisty, modernizace vybavení IC
Rozšíření služeb IC, podpora vzdělávání zaměstnanců IC a zvýšení jejich jazykové vybavenosti
Rozvoj rozhleden a vyhlídek
Podpora vzdělání v oblasti sportu pro děti – lyžařské výcviky, motivace dětí ke sportu, podpora v pohybu
Správné zacílení produktů, přizpůsobování nabídky potřebám cílových segmentů
Regionální cestovní kancelář, s nabídkou produktů, balíčků a jiných možností, jak trávit dovolenou v regionu
Tvorba netradičních diferencovaných produktů pro nové segmenty návštěvníků
Sdílené skipasy s výhodami
Golf a další nevšední sporty
Nový termální aquapark ve Velkých Losinách

 

Web je zrealizován díky finanční podpoře z EU projektu reg. č. CZ.06.4.59/0.0/0.0/15_003/0008451.